Liitä luento osaksi tykypäivää!

Uni ja palautuminen:

Henri Tuomilehto, unilääkäri ja dosentti

Unilääkäri dosentti Henri Tuomilehto johtaa Suomessa kolmea uniklinikkaa ja on yksi harvoista suomalaisista lääkäreistä, joka päätyönään hoitaa unihäiriöpotilaita. Hänellä on pitkäaikainen kokemus niin uniongelmaisten potilaiden hoitamisesta kuin tutkimustyöstä liittyen uneen, tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonisairastavuuteen ja terveellisten elämäntapojen vaikutuksesta näihin kroonisiin sairauksiin. Tuomilehdon uniluennot ja -valmennus perustuvat yli 15 vuoden omaan lääketieteelliseen tutkimusnäyttöön ja käytännön kokemukseen. Hän toimii asiantuntijana paremman nukkumisen ja palautumisen osalta suomalaisessa yritysmaailmassa sekä huippu-urheilussa asiakkainaan mm. Suomen Olympiakomitean ja HJK:n urheilijat. 


Luentokuvaus:

Työ- ja arkielämän hektisyyteen ja kasvaviin vaatimuksiin olemme vastanneet nukkumalla vähemmän kuin koskaan. Univajeen nakertaessa elinvoimaamme vaarannamme samalla hyvinvointimme ja terveytemme.

On tärkeää muistaa, että kaikki lähtee hyvästä nukkumisesta – riittävä ja laadukas uni on terveytemme ja laadukkaan elämän ehdoton perusta. Kokonaisvaltainen terveytemme muodostuu terveellisestä ravitsemuksesta, säännöllisestä liikkumisesta ja virkistävästä unesta. Päivittäinen elinvoima syntyy hyvästä palautumisesta, mikä edellyttää hyvälaatuista, riittävää nukkumista. Se miten nukut, määrittelee seuraavan päiväsi. 

Huono uni ei saa olla esteenä hyvinvoinnille - omaa untaan on mahdollista parantaa. Henkan luennolla saat hyödyllisiä vinkkejä unesi parantamiseen, jotta nukut, palaudut ja voit paremmin!


Ravitsemus:

Patrik Borg, ravitsemustieteilijä

Patrik Borg on ravitsemustieteilijä, painonhallintatutkija, kirjailija, kliinikko ja somettaja ’Pöperöproffa’ -nimellä. Hän on myös Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja ja toimii asiantuntijatehtävissä elintapojen muutokseen liittyvissä hankkeissa. 


Luentokuvaukset:

Syöminen ja työssä jaksaminen

Hyvä syöminen pitää vireänä ja ylläpitää jaksamista. Tai sen pitäisi tehdä niin. Käytännössä syömisen puutteet voivat merkittävästi väsyttää. Puutteista yleisin on epätasainen ateriarytmi, jossa on parannettavaa yli puolella aikuisväestöstä. Mieti omalla kohdallasi kuinka usein sinulla on kovia näläntunteita ja iltaan kasaantuvia naposteluja ja mielitekoja - samoina päivinä et ole ollut niin jaksava kuin voisit. Monet muutkin yleiset ravitsemuksen puutteet vaikuttavat jaksamiseen lyhyellä tai pitkällä aikavälillä. Unohtaa ei myöskään pidä yleistä syömisestä stressaamisesta ja sen päivittelyä joka tutkitusti syö voimavaroja muusta. Tavoitteena syömisessä on stressaamaton, maukas mutta silti olennaiset asiat huomioiva syöminen. Se on mahdollista mutta ensin pitää tietää mikä on olennaista." 


Helpoin tapa syödä hyvin

Syömisestä on tullut ihmisten mielissä liian vaikeaa - se vähentää syömisen mielekkyyttä, vaikeuttaa pysyviä muutoksia eikä rohkaise edes aloittamaan muutoksia, kun niitä luullaan ikäviksi. Ja käytännössä syömistä voi usein parantaa helpostikin, kun tietää tehdä; ryhtyy tekemään muutoksia muutamassa tärkeässä asiassa eikä tuhlaa energiaansa ja syömisen mielekkyyttä pikkujuttuihin, kuten siihen, mitä ei muka pitäisi syödä. Ýleensä se energia kuitenkin hukkautuu turhaan kituuttamiseen. Oli kyseessä sitten painonhallinta, jaksaminen, terveys tai kuntoilutavoite, niin yleistä on, että olennaiset muutokset sivuutetaan ja epäolennaisista stressataan. Luento auttaa laittamaan syömisen prioriteetit kuntoon ja auttaa samalla nauttimaan syömisestä."

 ”Kyllä minä tiedän miten pitäisi syödä mutta..”  Jo tässä vaiheessa voi usein todeta, ettei tiedä. Ravitsemusuutisia puskee joka tuutista, ja olennainen tieto syömisestä on monella kadonnut matkalla. Moni käyttää paljon energiaa syömisen pohdintaan – ja jopa siitä stressaamiseen – mutta jos ei keskitytä olennaiseen, ei kaivattu jaksaminen/laihtuminen/terveys toteudu. On olemassa tasapaino, jossa syömisen parantaminen on melko helppoa, syömisen nautittavuudesta ei tarvitse luopua ja kuitenkin saadaan haluttuja ”tuloksia”. Mutta se edellyttää tietoa syömisen psykologiasta ja tärkeimmistä ravintotekijöistä.

 

Yleinen hyvinvointi:

Christina Forssell, coach ja henkinen valmentaja

Entinen huippu-urheilija Christina on kansainvälisesti sertifioitu coachingin uranuurtaja ja henkisen valmennuksen syväosaaja, jonka suurena intohimona on edesauttaa ihmisissä uusien oivallusten syntymistä ja entistä inspiroivampaa itsen ja muiden johtamista. Hän toimii tällä hetkellä coachina ja valmennuskumppanina palvellen liike-elämän johtoa ja avainhenkilöstöä sekä huippu-urheilijoita. Christinalla on yli kymmenen vuoden kattava ja monipuolinen kokemus johtotehtävissä toimivien coachingista sekä yksilö- että ryhmätasolla. 


Luentokuvaukset:

Henkilökohtainen hyvinvointivisio - luo itsellesi sytyttävä hyvinvointivisio ja inspiroidu oman elämäsi arkkitehtinä!

Hyvinvointi on monen asian summa ja jokaisella meistä kuva hyvästä elämästä saattaa olla hieman erilainen. Tämän takia valmennuksessa käydään läpi, mitä tekijöitä meidän on hyvä huomioida visioidessamme itsellemme entistä kokonaisvaltaisempaa hyvinvointia elämäämme. Osallistujat saavat pohtia omaa, sytyttävää hyvinvointivisiotaan ja laatia coachin johdattelemana itselleen sitä kannattelevia pilareita.

Kun mietimme omia hyvinvointitapojamme, elämme usein ”sitten kun”-elämää (sitten kun olen vähemmän väsynyt, kun lapset ovat vanhempia, kun on enemmän aikaa…). Valmennuksen tarkoituksena ei ole luoda jotain hamassa tulevaisuudessa olevaa maalia, vaan löytää pilareita, joiden avulla voi jo nyt alkaa elää visiotaan.

 

Arvot – luo aito perusta henkilökohtaiselle hyvinvoinnillesi!

Arvot ovat yksi ihmisen syvimpiä motivaatiovaikuttimia, ja vain niitä kunnioittamalla voimme henkisesti hyvin. Kiireisessä elämänrytmissämme saatamme kuitenkin unohtaa tehdä valintojamme arvojemme mukaisesti. Saatamme pikkuhiljaa – usein huomaamattamme - luopua juuri meitä inspiroivista, hyvinvointia ja onnellisuutta tuottavista aineksista.

Tämän valmennustuokion tarkoitus on muistuttaa meitä arvojen sytyttävästä voimasta, selkeyttää omat arvomme ja valitsemaan, mitä arvoja haluamme tuoda vahvemmin osaksi omaa arkeamme. Osallistujat saavat laatia oman arvokartoituksensa ja ohjatusti miettiä, miten arvot näkyvät käytännössä omassa elämässä. Jakamalla tiimin kesken omat tärkeät arvonsa myös ymmärrys toisten motivaatiotekijöistä lisääntyy.

 

Tapojen luomisen psykologiaa – tiedosta aivosi kiihdyttäjät ja jarrut uusia hyvinvointitapoja luodessasi!

Oletko koskaan päättänyt, että aloitat uuden hyvinvointitavan – uusi liikuntatottumus, parempi ruokavalio, inspiroiva meditaatiohetki - mutta jostain syystä päätös ei ole kantanut maaliin asti?

Vaikka tietäisimme, mitä uusia tapoja meidän tulisi omaksua hyvinvointiamme edistääksemme, se ei aina ole niin helppoa. Oma mielemme asettuu helposti poikkiteloin, jos emme ole ottaneet tiettyjä kriittisiä tekijöitä huomioon. Nämä muutoskiihdyttävät tai –jarrut liittyvät usein aivojemme tapaan toimia.

Tässä valmennuksessa perehdymme siihen, mitkä asiat vaikuttavat, kun haluamme luoda uusia hyvinvointiin liittyviä tapoja – tai luopua hyvinvointia haittaavista tottumuksista. Tule hakemaan uusia oivalluksia ja työkaluja, joiden avulla pystyt helpommin vaikuttamaan elämääsi ohjaaviin tapoihin!

 

Huippu-urheilun työkaluja työelämän haastaviin tilanteisiin

Mikä auttaa urheilijaa onnistumaan “totuuden hetkellä” – juuri silloin, kun pitää? Mikä saa työntekijän loistamaan vahvuuksillaan ja voimaan hyvin vaativissakin tilanteissa? Usein suurin haastaja onnistumisille löytyy omasta mielestämme. Tässä valmennuksessa hyödynnämme huippu-urheilussakin käytettyjä henkisiä työkaluja luodaksemme itsellemme entistä parempia edellytyksiä onnistua haastavissa tilanteissa, hyvinvoinnista tinkimättä.

Valmennuksessa käydään läpi henkisen valmennuksen peruspilareita ja miten niitä voi valjastaa omaan elämään. Tutustumme mm. sisäiseen puheeseen, mielikuvien voimaan, tunteiden säätelyyn ja kehon hyödyntämiseen. Oivalluttavien harjoitusten avulla osallistujat saavat mukaansa inspiroivia eväitä itsen johtamiseen, joita he voivat soveltaa työ- ja muilla elämänalueilla.